Ministr války byl však s pokusem spokojen a přidělil Cugnotovi další peníze na stavbu velkého stroje. Za necelé dva roky byl velký traktor hotov. Měl tříkolový podvozek. Před předním kolem byl velký mosazný kotel vážící 5 tun. Parovůz si již vezl vlastní ohniště a páru vyráběl za jízdy. Dosahoval rychlosti až 4 km/hod..
Zrod automobilu však zbrzdila nepříjemná událost. Při veřejném představení vypověděl parní vůz náhle službu. Závadu pravděpodobně způsobila tíha kotle. Došlo tak k první automobilové havárii v dějinách. Vozidlo prorazilo zeď, Cugnot měl štěstí, vyvázl z bouračky jen s úlekem. Práce na "mechanickém koni" ukončilo sesazení ministra války de Choiseula.
Cugnot dokázal, že motorový vůz lze sestrojit. Za kanálem La Manche se však odehrávala další epizoda vzniku automobilu. Anglický konstruktér James Watt svými vynálezy ukázal, že parní stroje mohou být značně výkonné a mohou se využívat v mnoha odvětvích. Bezprostřední význam pro vývoj motorových vozidel měly až vysokotlaké parní stroje amerického konstruktéra Ewanse. Tři roky po vynálezu mnohem výkonnějších strojů, než byly Wattovy nízkotlaké parní stroje, uplatnil Ewans novinky v konstrukci parních strojů v dopravě. V roce 1803 sestrojil motorové vozidlo určené i k plavbě.
Mezi prvními průkopníky parních motorových vozidel byl též Čech. Vynálezce Josef Brožek své vozidlo vlastní konstrukce předvedl 17. srpna 1815 v Praze.
.
Od začátku minulého století se rychle objevovaly nové druhy vozidel, které využívaly jiný pohon. Angličan Medhursi zažádal v roce 1800 o patent na vůz, který poháněl stlačený vzduch. V roce 1802 přihlásil švýcarský občan Issac de Rivaz k patentování raketový vůz, který měl pohánět hořící střelný prach. V roce 1835 přišel holandský technik Stratingh s prvním elektromobilem. O rok později Ital G. B. Bott sestrojil zcela odlišný typ elektromobilu.
V roce 1860 vynalezl Belgičan Jean Lenoir dvoutaktní spalovací motor na svítiplyn. Lenoirův další vůz s plynovým pohonem dosahoval na trati dlouhé 18 km průměrnou rychlost až 6 km/hod.. Jeho vynálezu použili konstruktéři ke stavbě dalších typů vozidel se spalovacími motory. Zvlášť nadějně vypadaly pokusy o sestrojení motorů poháněných tekutými palivy o velké výhřevnosti. Při konstrukci spalovacích motorů se vynálezci snažili používat jako palivo kromě svítiplynu i petrolej, benzín a líh.
Vídeňský mechanik Marcus vyzkoušel v roce 1864 na malém vozíku motorek poháněný petrolejovými párami. O rok později měl již vozidlo pro dvě osoby a po dalších letech předvedl vozidlo s benzínovým motorem chlazeným vodou, s elektromagnetickým zapalováním a ručním řazením rychlosti.
V roce 1885 obdržel německý mechanik Gottlieb Daimler patent na "vozidlo na kolech poháněné plynovým nebo petrolejovým motorem, umístěným pod sedadlem a mezi zadními nápravami". Téhož roku dostal jeho krajan Karel Benz patent na "kočár bez koní poháněný benzínovým motorem". Řešení jejich vozidel byla východiskem ke stavbě skutečných automobilů.
V roce 1894 byl uspořádán na trati dlouhé 126 km (Paříž-Rouen) první automobilový závod. Vozidla již měla pneumatiky. V následujícím roce se konal ještě delší závod na 1200 km dlouhé trati Paříž-Bordeaux-Paříž. Startovalo 12 vozů se spalovacími motory, šest parních motorových vozidel a dokonce i jeden elektromobil. Vozy poháněné párou závod nedokončily. „Vítězem“ se stal dvoumístný Panhart-Levassor. Paříž jej uvítala po necelých 49 hodinách, byl nejrychlejší. Kupodivu oficiálním vítězem se však stal Peugotův automobil. Přijel asi o jednu hodinu později, ale na stupně vítězů ho přivedla jeho čtyři sedadla.
První časový automobilový závod byl 18. prosince 1898 v městečku Acheres poblíž Paříže. Pořadatel závodů týdeník La France Automobile netušil, že položí základ snahy po stále větších a větších rychlostech. Tehdy zvítězil na 2 kilometrové trati francouzský hrabě Gaston de Chasseloup-Laubat rychlostí 58,86 km/hod. Vítězný vůz Jean-taud byl elektromobil kočárového typu o váze 1400 kg poháněný bateriemi.
Ani ne za měsíc překonal belgický konstruktér Camille Jenatzy rekord na elektromobilu tvaru torpéda. Dosáhl rychlosti 62,12 km/hod. Tento vůz, těžký necelých 10 tun - Jamais content - byl vzápětí překonán Jean-taudem. Ten dosáhl nejvyšší rychlosti kočárů všech dob jel rychlostí 91,361 km/hod. Ještě téhož roku dosáhl Camille Jenatzy na Jamais content nové nejvyšší rychlosti století 105, 798 km/hod. Ta pak byla po léta uznávána za světový silniční rekord.
Na přelomu 19. a 20. století se těšil elektromobil velké oblibě a v Americe byl ozšířenější než automobil se spalovacím motorem. O prosazení automobilu s benzínovým motorem se zasloužil americký konstruktér Henry Ford. V roce 1903 vytvořil na břehu Michiganského jezera se svým vozem nazvaným 999 nový světový rychlostní rekord - 146km/hod.
Když si Tomáš Alva Edison prohlížel u Henry Forda náčrt připravovaného automobilu, prohlásil: "Váš automobil bude nezávislý, nepotřebuje oheň a páru jako parní vozy, nekouří a nebude tak těžký jako elektromobil. Pracujte na něm!". Edison dovedl odhadnout šance technických novinek. Zavedením prvního montážního pásu na světě se auta u Forda začala vyrábět v ohromných sériích.
Časem v osobní automobilové dopravě získaly naprostou převahu benzínové motory. Parní automobily byly příliš těžkopádné, hřmotné a produkující spoustu škodlivin. Za druhé světové války nedostatek ropy přivedl některé země k částečnému návratu k pohonu automobilů plynem. Přizpůsobení běžných spalovacích motorů na pohon plynem nebyla složitá.
Elektromobily v konkurenci neobstály. Daly se sice postavit jednoduše a snáz obsluhovat, avšak olověné akumulátory byly choulostivé, těžké a po ujetí 30 km se musely znovu dobíjet. Edison s Fordem se v roce 1915 pokusili o elektrickou verzi slavného modelu Ford-T. Ani ocelo-niklové akumulátory nepomohly k výhře elektromobilu. V dopravě zvítězily spalovací motory hlavně díky vysokému výkonu a snadné skladnosti kapalných pohonných hmot. Po impozantním nástupu benzinových motorů přišly Dieselovy motory zcela odlišné koncepce, které dovedly ještě lépe zužitkovat energii paliva. Pohonnou hmotou byla levná nafta.
Tím jsme se dostali do současnosti, po silnici se nám prohání osobní automobily poháněné většinou spalovacími motory. Nákladní vozy využívají motory vznětové. Díky vysokému znečištění výfukovými plyny se konstruktéři snaží vyrobit velmi úsporná auta či sázejí na elektromobily či vozidla, které bude pohánět vodík.
Komentáře
Přehled komentářů
Everything is very open with a very clear clarification of the issues. It was definitely informative. Your website is very useful. Many thanks for sharing! car styling ab inmer.bestwwomapr.com/map8.php
body shop ansiktskräm
(body shop ansiktskräm, 22. 4. 2021 11:25)
We stumbled over here by a different web address and thought I might check things out. I like what I see so now i'm following you. Look forward to exploring your web page repeatedly. body shop ansiktskräm piewu.bestwwomapr.com/map4.php
klåda hos häst
(klåda hos häst, 22. 4. 2021 5:20)
My brother suggested I might like this website. He was entirely right. This post truly made my day. You cann't imagine simply how much time I had spent for this information! Thanks! klåda hos häst gram.zinpunkgood.com/map16.php
salomon walkingskor herr
(salomon walkingskor herr, 21. 4. 2021 9:22)
Good day! I could have sworn I've visited this web site before but after going through many of the articles I realized it's new to me. Nonetheless, I'm definitely delighted I stumbled upon it and I'll be bookmarking it and checking back frequently! salomon walkingskor herr gyour.gruborwom.com/decorations/salomon-walkingskor-herr.php
bra deff diet
(bra deff diet, 21. 4. 2021 3:04)
I was curious if you ever thought of changing the structure of your site? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or two pictures. Maybe you could space it out better? bra deff diet sandc.zinpunkgood.com/map8.php
becel lätt vegan
(becel lätt vegan, 20. 4. 2021 17:01)
I've been surfing on-line greater than three hours lately, but I never discovered any fascinating article like yours. It's pretty worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made just right content material as you did, the net might be much more helpful than ever before. becel lätt vegan liabe.diatradpr.com/trends/becel-laett-vegan.php
elgiganten gopro tillbehör
(elgiganten gopro tillbehör, 20. 4. 2021 3:02)
Hello to every one, since I am genuinely eager of reading this website's post to be updated daily. It includes pleasant stuff. elgiganten gopro tillbehör workl.gruborwom.com/beauty/elgiganten-gopro-tillbehoer.php
maxi klänningar fest online
(maxi klänningar fest online, 19. 4. 2021 23:17)
I have learn a few just right stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you put to make any such magnificent informative web site. maxi klänningar fest online weiwor.nnutunman.com/map14.php
bästa sättet att frysa in jordgubbar
(bästa sättet att frysa in jordgubbar, 18. 4. 2021 18:40)
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You definitely know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something enlightening to read? bästa sättet att frysa in jordgubbar fastm.zinpunkgood.com/map39.php
kartåsen lidköping öppettider
(kartåsen lidköping öppettider, 18. 4. 2021 17:25)
Hi there! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing months of hard work due to no backup. Do you have any methods to protect against hackers? kartåsen lidköping öppettider ternf.gruborwom.com/music/kartsen-lidkoeping-oeppettider.php
badkar som håller värmen
(badkar som håller värmen, 18. 4. 2021 2:49)
This design is wicked! You certainly know how to keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Wonderful job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool! badkar som håller värmen hacg.gruborwom.com/relaxation/badkar-som-hller-vaermen.php
mensvärk utan mens inte gravid
(mensvärk utan mens inte gravid, 17. 4. 2021 13:46)
What's up, its nice piece of writing on the topic of media print, we all be familiar with media is a enormous source of facts. mensvärk utan mens inte gravid drumat.nnutunman.com/map14.php
hjärtat slår i otakt vid vila
(hjärtat slår i otakt vid vila, 17. 4. 2021 10:05)
Nice answer back in return of this query with real arguments and describing all concerning that. hjärtat slår i otakt vid vila roril.gruborwom.com/beautiful-things/hjaertat-slr-i-otakt-vid-vila.php
badbyxor med långa ben
(badbyxor med långa ben, 16. 4. 2021 19:35)
What's up i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i read this post i thought i could also create comment due to this good paragraph. badbyxor med långa ben mara.diatradpr.com/decorations/badbyxor-med-lnga-ben.php
hur känner man livmodern
(hur känner man livmodern, 16. 4. 2021 0:52)
Everything is very open with a really clear explanation of the issues. It was really informative. Your site is very useful. Thank you for sharing! hur känner man livmodern curxi.gruborwom.com/trends/hur-kaenner-man-livmodern.php
rituals hand lotion
(rituals hand lotion, 15. 4. 2021 11:17)
Thank you for some other informative website. Where else may just I get that type of information written in such a perfect approach? I have a undertaking that I am simply now working on, and I have been on the glance out for such information. rituals hand lotion inal.zinpunkgood.com/map2.php
laga mat med ägg
(laga mat med ägg, 15. 4. 2021 5:03)
Admiring the commitment you put into your site and detailed information you offer. It's good to come across a blog every once in a while that isn't the same out of date rehashed material. Excellent read! I've bookmarked your site and I'm adding your RSS feeds to my Google account. laga mat med ägg raiso.gruborwom.com/delicious-dishes/laga-mat-med-aegg.php
licht in hoofd overgang
(licht in hoofd overgang, 14. 4. 2021 0:42)
Fantastic blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers? I'm hoping to start my own blog soon but I'm a little lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many choices out there that I'm completely overwhelmed .. Any ideas? Thank you! licht in hoofd overgang logym.gruborwom.com/beautiful-things/licht-in-hoofd-overgang.php
ögonprimer bäst i test 2015
(ögonprimer bäst i test 2015, 13. 4. 2021 4:52)
Great beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how could i subscribe for a blog web site? The account helped me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea ögonprimer bäst i test 2015 helpcu.diatradpr.com/trends/oegonprimer-baest-i-test-2015.php
när mens efter graviditet
(när mens efter graviditet, 12. 4. 2021 14:48)
Everything typed was actually very reasonable. However, think on this, what if you composed a catchier post title? I ain't suggesting your information is not good., but what if you added a post title that makes people desire more? I mean is a little vanilla. You could look at Yahoo's home page and note how they create article headlines to grab viewers interested. You might add a video or a pic or two to grab readers interested about what you've written. In my opinion, it might make your posts a little livelier. när mens efter graviditet mara.diatradpr.com/for-men/naer-mens-efter-graviditet.php
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99
car styling ab
(car styling ab, 23. 4. 2021 7:21)