Ministr války byl však s pokusem spokojen a přidělil Cugnotovi další peníze na stavbu velkého stroje. Za necelé dva roky byl velký traktor hotov. Měl tříkolový podvozek. Před předním kolem byl velký mosazný kotel vážící 5 tun. Parovůz si již vezl vlastní ohniště a páru vyráběl za jízdy. Dosahoval rychlosti až 4 km/hod..
Zrod automobilu však zbrzdila nepříjemná událost. Při veřejném představení vypověděl parní vůz náhle službu. Závadu pravděpodobně způsobila tíha kotle. Došlo tak k první automobilové havárii v dějinách. Vozidlo prorazilo zeď, Cugnot měl štěstí, vyvázl z bouračky jen s úlekem. Práce na "mechanickém koni" ukončilo sesazení ministra války de Choiseula.
Cugnot dokázal, že motorový vůz lze sestrojit. Za kanálem La Manche se však odehrávala další epizoda vzniku automobilu. Anglický konstruktér James Watt svými vynálezy ukázal, že parní stroje mohou být značně výkonné a mohou se využívat v mnoha odvětvích. Bezprostřední význam pro vývoj motorových vozidel měly až vysokotlaké parní stroje amerického konstruktéra Ewanse. Tři roky po vynálezu mnohem výkonnějších strojů, než byly Wattovy nízkotlaké parní stroje, uplatnil Ewans novinky v konstrukci parních strojů v dopravě. V roce 1803 sestrojil motorové vozidlo určené i k plavbě.
Mezi prvními průkopníky parních motorových vozidel byl též Čech. Vynálezce Josef Brožek své vozidlo vlastní konstrukce předvedl 17. srpna 1815 v Praze.
.
Od začátku minulého století se rychle objevovaly nové druhy vozidel, které využívaly jiný pohon. Angličan Medhursi zažádal v roce 1800 o patent na vůz, který poháněl stlačený vzduch. V roce 1802 přihlásil švýcarský občan Issac de Rivaz k patentování raketový vůz, který měl pohánět hořící střelný prach. V roce 1835 přišel holandský technik Stratingh s prvním elektromobilem. O rok později Ital G. B. Bott sestrojil zcela odlišný typ elektromobilu.
V roce 1860 vynalezl Belgičan Jean Lenoir dvoutaktní spalovací motor na svítiplyn. Lenoirův další vůz s plynovým pohonem dosahoval na trati dlouhé 18 km průměrnou rychlost až 6 km/hod.. Jeho vynálezu použili konstruktéři ke stavbě dalších typů vozidel se spalovacími motory. Zvlášť nadějně vypadaly pokusy o sestrojení motorů poháněných tekutými palivy o velké výhřevnosti. Při konstrukci spalovacích motorů se vynálezci snažili používat jako palivo kromě svítiplynu i petrolej, benzín a líh.
Vídeňský mechanik Marcus vyzkoušel v roce 1864 na malém vozíku motorek poháněný petrolejovými párami. O rok později měl již vozidlo pro dvě osoby a po dalších letech předvedl vozidlo s benzínovým motorem chlazeným vodou, s elektromagnetickým zapalováním a ručním řazením rychlosti.
V roce 1885 obdržel německý mechanik Gottlieb Daimler patent na "vozidlo na kolech poháněné plynovým nebo petrolejovým motorem, umístěným pod sedadlem a mezi zadními nápravami". Téhož roku dostal jeho krajan Karel Benz patent na "kočár bez koní poháněný benzínovým motorem". Řešení jejich vozidel byla východiskem ke stavbě skutečných automobilů.
V roce 1894 byl uspořádán na trati dlouhé 126 km (Paříž-Rouen) první automobilový závod. Vozidla již měla pneumatiky. V následujícím roce se konal ještě delší závod na 1200 km dlouhé trati Paříž-Bordeaux-Paříž. Startovalo 12 vozů se spalovacími motory, šest parních motorových vozidel a dokonce i jeden elektromobil. Vozy poháněné párou závod nedokončily. „Vítězem“ se stal dvoumístný Panhart-Levassor. Paříž jej uvítala po necelých 49 hodinách, byl nejrychlejší. Kupodivu oficiálním vítězem se však stal Peugotův automobil. Přijel asi o jednu hodinu později, ale na stupně vítězů ho přivedla jeho čtyři sedadla.
První časový automobilový závod byl 18. prosince 1898 v městečku Acheres poblíž Paříže. Pořadatel závodů týdeník La France Automobile netušil, že položí základ snahy po stále větších a větších rychlostech. Tehdy zvítězil na 2 kilometrové trati francouzský hrabě Gaston de Chasseloup-Laubat rychlostí 58,86 km/hod. Vítězný vůz Jean-taud byl elektromobil kočárového typu o váze 1400 kg poháněný bateriemi.
Ani ne za měsíc překonal belgický konstruktér Camille Jenatzy rekord na elektromobilu tvaru torpéda. Dosáhl rychlosti 62,12 km/hod. Tento vůz, těžký necelých 10 tun - Jamais content - byl vzápětí překonán Jean-taudem. Ten dosáhl nejvyšší rychlosti kočárů všech dob jel rychlostí 91,361 km/hod. Ještě téhož roku dosáhl Camille Jenatzy na Jamais content nové nejvyšší rychlosti století 105, 798 km/hod. Ta pak byla po léta uznávána za světový silniční rekord.
Na přelomu 19. a 20. století se těšil elektromobil velké oblibě a v Americe byl ozšířenější než automobil se spalovacím motorem. O prosazení automobilu s benzínovým motorem se zasloužil americký konstruktér Henry Ford. V roce 1903 vytvořil na břehu Michiganského jezera se svým vozem nazvaným 999 nový světový rychlostní rekord - 146km/hod.
Když si Tomáš Alva Edison prohlížel u Henry Forda náčrt připravovaného automobilu, prohlásil: "Váš automobil bude nezávislý, nepotřebuje oheň a páru jako parní vozy, nekouří a nebude tak těžký jako elektromobil. Pracujte na něm!". Edison dovedl odhadnout šance technických novinek. Zavedením prvního montážního pásu na světě se auta u Forda začala vyrábět v ohromných sériích.
Časem v osobní automobilové dopravě získaly naprostou převahu benzínové motory. Parní automobily byly příliš těžkopádné, hřmotné a produkující spoustu škodlivin. Za druhé světové války nedostatek ropy přivedl některé země k částečnému návratu k pohonu automobilů plynem. Přizpůsobení běžných spalovacích motorů na pohon plynem nebyla složitá.
Elektromobily v konkurenci neobstály. Daly se sice postavit jednoduše a snáz obsluhovat, avšak olověné akumulátory byly choulostivé, těžké a po ujetí 30 km se musely znovu dobíjet. Edison s Fordem se v roce 1915 pokusili o elektrickou verzi slavného modelu Ford-T. Ani ocelo-niklové akumulátory nepomohly k výhře elektromobilu. V dopravě zvítězily spalovací motory hlavně díky vysokému výkonu a snadné skladnosti kapalných pohonných hmot. Po impozantním nástupu benzinových motorů přišly Dieselovy motory zcela odlišné koncepce, které dovedly ještě lépe zužitkovat energii paliva. Pohonnou hmotou byla levná nafta.
Tím jsme se dostali do současnosti, po silnici se nám prohání osobní automobily poháněné většinou spalovacími motory. Nákladní vozy využívají motory vznětové. Díky vysokému znečištění výfukovými plyny se konstruktéři snaží vyrobit velmi úsporná auta či sázejí na elektromobily či vozidla, které bude pohánět vodík.
Komentáře
Přehled komentářů
Fantastic blog! Do you have any suggestions for aspiring writers? I'm planning to start my own website soon but I'm a little lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many options out there that I'm completely overwhelmed .. Any tips? Bless you! sasilu.se/map1.php fodrade vattentäta skor
knöl som gör ont i bröstet aperca.se
(aperca.se, 12. 10. 2020 12:58)
It's remarkable to pay a quick visit this site and reading the views of all friends regarding this paragraph, while I am also eager of getting know-how. match.aperca.se/map11.php knöl som gör ont i bröstet
oratrg.se
(oratrg.se, 12. 10. 2020 8:16)
Hello, after reading this awesome article i am also happy to share my experience here with colleagues. oratrg.se/map18.php rut rot avdrag
azilopar.se
(azilopar.se, 11. 10. 2020 16:40)
Greetings! Very helpful advice within this post! It's the little changes that will make the largest changes. Thanks a lot for sharing! azilopar.se/map30.php frisör storgatan strängnäs
otertbe.se
(otertbe.se, 11. 10. 2020 6:13)
Appreciate the recommendation. Will try it out. otertbe.se/map21.php litet badkar 130
crossbody väska dam naoblal.se
(naoblal.se, 10. 10. 2020 15:37)
Hello there! This post could not be written any better! Looking at this article reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I am going to forward this post to him. Fairly certain he'll have a good read. Thank you for sharing! loycar.naoblal.se/delicious-dishes/crossbody-vaeska-dam.php crossbody väska dam
rinse t centralen naoblal.se
(naoblal.se, 10. 10. 2020 6:14)
We stumbled over here by a different web page and thought I may as well check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to checking out your web page again. beucler.naoblal.se/skin-care/rinse-t-centralen.php rinse t centralen
behandla fotsvamp hemma naoblal.se
(naoblal.se, 9. 10. 2020 20:45)
I do not know whether it's just me or if perhaps everyone else experiencing problems with your blog. It appears like some of the text on your content are running off the screen. Can someone else please provide feedback and let me know if this is happening to them as well? This may be a issue with my internet browser because I've had this happen previously. Appreciate it alac.naoblal.se/skin-care/behandla-fotsvamp-hemma.php behandla fotsvamp hemma
grГҐt hГҐr frisure naoblal.se
(naoblal.se, 9. 10. 2020 3:19)
You need to be a part of a contest for one of the best sites on the web. I most certainly will recommend this web site! findken.naoblal.se/beauty/grt-hr-frisure.php grГҐt hГҐr frisure
bra mot halsbränna naoblal.se
(naoblal.se, 8. 10. 2020 9:20)
Simply desire to say your article is as astonishing. The clarity to your put up is just excellent and i can assume you're a professional on this subject. Fine with your permission let me to snatch your RSS feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the enjoyable work. galsio.naoblal.se/music/bra-mot-halsbraenna.php bra mot halsbränna
behandling mot rynkor infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 5. 10. 2020 1:11)
Hello, all is going well here and ofcourse every one is sharing information, that's truly fine, keep up writing. plumes.infoforwomen.be/map26.php behandling mot rynkor
Hello the overt
(DaviderPreom, 17. 9. 2020 3:00)
Chuffed to discern your unfledged post.
Kindly info for newbie and some seemly hacks to pro users.
You can watch more on https://tierglueck.eu
How to disable avatar?
(belleLardy, 13. 9. 2020 6:36)Hello i am new user and i would to ask you, How to disable avatar?
Который хотя раз обращался в секс шоп?
(Matthewmaism, 30. 8. 2020 17:20)
Хороший интернет магазин интимных товаров и секс игрушек, можете нормальные вещи насмотреть и купить
https://sex-shop-kiev.com.ua/
Thank you very much for the invitation
(Mixflack, 27. 8. 2020 14:44)
Thank you very much for the invitation :). Best wishes.
PS: How are you? I am from France :)
Это рабочая схема 2020 года.
(Michaelcam, 24. 8. 2020 18:58)
С поддержкойпомощью сего способа вы можете получить все
собственно что угодно от https://telegra.ph/Metod-g2a-08-03 абсолютно даром.
Данный эксплойт трудится практически для всякого продукта,
который продается на G2A в что количестве: подарочные карты,
ключи активации (для игр и программного обеспечения)и
каждая техника.
https://telegra.ph/Metod-g2a-08-03
Лучшая музыка онлайн здесь
(Thomasstymn, 14. 8. 2020 3:23)
Я слушаю качественную музыку онлайн тож скачиваю только с этого сайта
вы иожете убедится что здесь постоянно загружается быстро и все песенки
в сильно хорошем качестве! Так же очень удобно заслушаться с телефона
песни сами переключаются https://z1music.online
efegpnomvoco
(zzixnbls, 12. 8. 2020 8:49)generic viagra without a doctor prescription canadian pharmacies
XRumer 19.0 + XEvil breaking of captchas more than 8400 types
(NatashaFah5249, 12. 8. 2020 6:57)
Absolutně nová aktualizace balíčku SEO / SMM "XRumer 19.0 + XEvil 5.0":
captcha řešení Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
a více než 12000 dalších kategorií captcha,
s nejvyšší přesností (80 až 100%) a nejvyšší rychlostí (100 img za sekundu).
Můžete připojit XEvil 5.0 k nejoblíbenějšímu softwaru SEO / SMM: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke a více než 100 dalších softwarů.
Zájem? Existuje spousta nepřehledných videí o XEvile na YouTube.
Hodně štěstí!
Mushroom Leather
(AnaIcolf, 22. 7. 2020 15:02)
Can mushroom leather change the way we perceive, wear and consume fashion?
https://wtvox.com/fashion-innovation/mushroom-leather/
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91
sasilu.se
(sasilu.se, 12. 10. 2020 19:49)