Ministr války byl však s pokusem spokojen a přidělil Cugnotovi další peníze na stavbu velkého stroje. Za necelé dva roky byl velký traktor hotov. Měl tříkolový podvozek. Před předním kolem byl velký mosazný kotel vážící 5 tun. Parovůz si již vezl vlastní ohniště a páru vyráběl za jízdy. Dosahoval rychlosti až 4 km/hod..
Zrod automobilu však zbrzdila nepříjemná událost. Při veřejném představení vypověděl parní vůz náhle službu. Závadu pravděpodobně způsobila tíha kotle. Došlo tak k první automobilové havárii v dějinách. Vozidlo prorazilo zeď, Cugnot měl štěstí, vyvázl z bouračky jen s úlekem. Práce na "mechanickém koni" ukončilo sesazení ministra války de Choiseula.
Cugnot dokázal, že motorový vůz lze sestrojit. Za kanálem La Manche se však odehrávala další epizoda vzniku automobilu. Anglický konstruktér James Watt svými vynálezy ukázal, že parní stroje mohou být značně výkonné a mohou se využívat v mnoha odvětvích. Bezprostřední význam pro vývoj motorových vozidel měly až vysokotlaké parní stroje amerického konstruktéra Ewanse. Tři roky po vynálezu mnohem výkonnějších strojů, než byly Wattovy nízkotlaké parní stroje, uplatnil Ewans novinky v konstrukci parních strojů v dopravě. V roce 1803 sestrojil motorové vozidlo určené i k plavbě.
Mezi prvními průkopníky parních motorových vozidel byl též Čech. Vynálezce Josef Brožek své vozidlo vlastní konstrukce předvedl 17. srpna 1815 v Praze.
.
Od začátku minulého století se rychle objevovaly nové druhy vozidel, které využívaly jiný pohon. Angličan Medhursi zažádal v roce 1800 o patent na vůz, který poháněl stlačený vzduch. V roce 1802 přihlásil švýcarský občan Issac de Rivaz k patentování raketový vůz, který měl pohánět hořící střelný prach. V roce 1835 přišel holandský technik Stratingh s prvním elektromobilem. O rok později Ital G. B. Bott sestrojil zcela odlišný typ elektromobilu.
V roce 1860 vynalezl Belgičan Jean Lenoir dvoutaktní spalovací motor na svítiplyn. Lenoirův další vůz s plynovým pohonem dosahoval na trati dlouhé 18 km průměrnou rychlost až 6 km/hod.. Jeho vynálezu použili konstruktéři ke stavbě dalších typů vozidel se spalovacími motory. Zvlášť nadějně vypadaly pokusy o sestrojení motorů poháněných tekutými palivy o velké výhřevnosti. Při konstrukci spalovacích motorů se vynálezci snažili používat jako palivo kromě svítiplynu i petrolej, benzín a líh.
Vídeňský mechanik Marcus vyzkoušel v roce 1864 na malém vozíku motorek poháněný petrolejovými párami. O rok později měl již vozidlo pro dvě osoby a po dalších letech předvedl vozidlo s benzínovým motorem chlazeným vodou, s elektromagnetickým zapalováním a ručním řazením rychlosti.
V roce 1885 obdržel německý mechanik Gottlieb Daimler patent na "vozidlo na kolech poháněné plynovým nebo petrolejovým motorem, umístěným pod sedadlem a mezi zadními nápravami". Téhož roku dostal jeho krajan Karel Benz patent na "kočár bez koní poháněný benzínovým motorem". Řešení jejich vozidel byla východiskem ke stavbě skutečných automobilů.
V roce 1894 byl uspořádán na trati dlouhé 126 km (Paříž-Rouen) první automobilový závod. Vozidla již měla pneumatiky. V následujícím roce se konal ještě delší závod na 1200 km dlouhé trati Paříž-Bordeaux-Paříž. Startovalo 12 vozů se spalovacími motory, šest parních motorových vozidel a dokonce i jeden elektromobil. Vozy poháněné párou závod nedokončily. „Vítězem“ se stal dvoumístný Panhart-Levassor. Paříž jej uvítala po necelých 49 hodinách, byl nejrychlejší. Kupodivu oficiálním vítězem se však stal Peugotův automobil. Přijel asi o jednu hodinu později, ale na stupně vítězů ho přivedla jeho čtyři sedadla.
První časový automobilový závod byl 18. prosince 1898 v městečku Acheres poblíž Paříže. Pořadatel závodů týdeník La France Automobile netušil, že položí základ snahy po stále větších a větších rychlostech. Tehdy zvítězil na 2 kilometrové trati francouzský hrabě Gaston de Chasseloup-Laubat rychlostí 58,86 km/hod. Vítězný vůz Jean-taud byl elektromobil kočárového typu o váze 1400 kg poháněný bateriemi.
Ani ne za měsíc překonal belgický konstruktér Camille Jenatzy rekord na elektromobilu tvaru torpéda. Dosáhl rychlosti 62,12 km/hod. Tento vůz, těžký necelých 10 tun - Jamais content - byl vzápětí překonán Jean-taudem. Ten dosáhl nejvyšší rychlosti kočárů všech dob jel rychlostí 91,361 km/hod. Ještě téhož roku dosáhl Camille Jenatzy na Jamais content nové nejvyšší rychlosti století 105, 798 km/hod. Ta pak byla po léta uznávána za světový silniční rekord.
Na přelomu 19. a 20. století se těšil elektromobil velké oblibě a v Americe byl ozšířenější než automobil se spalovacím motorem. O prosazení automobilu s benzínovým motorem se zasloužil americký konstruktér Henry Ford. V roce 1903 vytvořil na břehu Michiganského jezera se svým vozem nazvaným 999 nový světový rychlostní rekord - 146km/hod.
Když si Tomáš Alva Edison prohlížel u Henry Forda náčrt připravovaného automobilu, prohlásil: "Váš automobil bude nezávislý, nepotřebuje oheň a páru jako parní vozy, nekouří a nebude tak těžký jako elektromobil. Pracujte na něm!". Edison dovedl odhadnout šance technických novinek. Zavedením prvního montážního pásu na světě se auta u Forda začala vyrábět v ohromných sériích.
Časem v osobní automobilové dopravě získaly naprostou převahu benzínové motory. Parní automobily byly příliš těžkopádné, hřmotné a produkující spoustu škodlivin. Za druhé světové války nedostatek ropy přivedl některé země k částečnému návratu k pohonu automobilů plynem. Přizpůsobení běžných spalovacích motorů na pohon plynem nebyla složitá.
Elektromobily v konkurenci neobstály. Daly se sice postavit jednoduše a snáz obsluhovat, avšak olověné akumulátory byly choulostivé, těžké a po ujetí 30 km se musely znovu dobíjet. Edison s Fordem se v roce 1915 pokusili o elektrickou verzi slavného modelu Ford-T. Ani ocelo-niklové akumulátory nepomohly k výhře elektromobilu. V dopravě zvítězily spalovací motory hlavně díky vysokému výkonu a snadné skladnosti kapalných pohonných hmot. Po impozantním nástupu benzinových motorů přišly Dieselovy motory zcela odlišné koncepce, které dovedly ještě lépe zužitkovat energii paliva. Pohonnou hmotou byla levná nafta.
Tím jsme se dostali do současnosti, po silnici se nám prohání osobní automobily poháněné většinou spalovacími motory. Nákladní vozy využívají motory vznětové. Díky vysokému znečištění výfukovými plyny se konstruktéři snaží vyrobit velmi úsporná auta či sázejí na elektromobily či vozidla, které bude pohánět vodík.
Komentáře
Přehled komentářů
Good post. I will be dealing with some of these issues as well.. gurgle.munhea.se/map6.php elizabeth arden parfume
thomas cook bagage aperca.se
(aperca.se, 28. 10. 2020 2:30)
Hi outstanding blog! Does running a blog similar to this take a massive amount work? I've absolutely no understanding of computer programming however I had been hoping to start my own blog soon. Anyways, if you have any suggestions or tips for new blog owners please share. I know this is off topic however I just wanted to ask. Kudos! match.aperca.se/map8.php thomas cook bagage
panilul.se
(panilul.se, 28. 10. 2020 2:17)
Very good information. Lucky me I came across your site by accident (stumbleupon). I have saved it for later! panilul.se/map17.php a kassan för service och kommunikation
frossa värk i kroppen munhea.se
(munhea.se, 27. 10. 2020 2:00)
Touche. Outstanding arguments. Keep up the amazing spirit. flict.munhea.se/map7.php frossa värk i kroppen
elektriker umeГҐ jobb munhea.se
(munhea.se, 26. 10. 2020 20:03)
Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff prior to and you are simply extremely excellent. I actually like what you've bought right here, really like what you're saying and the best way in which you are saying it. You make it entertaining and you still care for to keep it smart. I cant wait to learn far more from you. This is actually a terrific site. mauno.munhea.se/map10.php elektriker umeГҐ jobb
sasilu.se
(sasilu.se, 26. 10. 2020 4:07)
hey there and thank you for your info – I have certainly picked up anything new from right here. I did however expertise some technical issues using this website, since I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and could damage your high quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my email and could look out for a lot more of your respective exciting content. Make sure you update this again very soon. sasilu.se/map10.php sluta med levaxin symptom
balance me återförsäljare aperca.se
(aperca.se, 25. 10. 2020 21:35)
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates. tread.aperca.se/map2.php balance me återförsäljare
tumör hos katt munhea.se
(munhea.se, 25. 10. 2020 8:53)
Hello everyone, it's my first go to see at this site, and post is actually fruitful in support of me, keep up posting these articles. sgemr.munhea.se/map3.php tumör hos katt
frisörer i höllviken munhea.se
(munhea.se, 23. 10. 2020 12:12)
Its like you learn my mind! You seem to grasp a lot approximately this, like you wrote the guide in it or something. I feel that you can do with a few p.c. to drive the message home a bit, however other than that, that is great blog. A great read. I'll certainly be back. thems.munhea.se/map5.php frisörer i höllviken
oratrg.se
(oratrg.se, 22. 10. 2020 12:47)
I've been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts in this kind of space . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this website. Studying this info So i am satisfied to show that I have a very just right uncanny feeling I found out just what I needed. I most no doubt will make sure to don?t fail to remember this site and provides it a glance on a continuing basis. oratrg.se/map39.php gallerior i luleГҐ
telia vem har nummer aperca.se
(aperca.se, 22. 10. 2020 12:44)
Greetings from Idaho! I'm bored to death at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break. I love the info you provide here and can't wait to take a look when I get home. I'm amazed at how fast your blog loaded on my cell phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, excellent site! derse.aperca.se/map2.php telia vem har nummer
matlГҐda plГҐt jula munhea.se
(munhea.se, 22. 10. 2020 10:52)
Fantastic goods from you, man. I've take into account your stuff prior to and you're just extremely fantastic. I actually like what you've got here, certainly like what you are saying and the way in which by which you say it. You're making it entertaining and you still take care of to stay it sensible. I cant wait to read far more from you. That is actually a great site. cents.munhea.se/map10.php matlГҐda plГҐt jula
persdap.se
(persdap.se, 22. 10. 2020 3:02)
Thanks on your marvelous posting! I truly enjoyed reading it, you're a great author.I will ensure that I bookmark your blog and may come back in the future. I want to encourage you to continue your great job, have a nice holiday weekend! persdap.se/map36.php dhcp servern svarar inte
otertbe.se
(otertbe.se, 21. 10. 2020 7:28)
Now I am going away to do my breakfast, when having my breakfast coming again to read additional news. otertbe.se/map8.php norsu elefantsparbössa stor
bo persson laserkliniken munhea.se
(munhea.se, 20. 10. 2020 17:22)
Hi! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay. I'm undoubtedly enjoying your blog and look forward to new posts. asla.munhea.se/map12.php bo persson laserkliniken
egluopu.se
(egluopu.se, 20. 10. 2020 11:44)
Hello there I am so glad I found your webpage, I really found you by mistake, while I was researching on Bing for something else, Regardless I am here now and would just like to say cheers for a marvelous post and a all round interesting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read it all at the minute but I have saved it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the excellent work. egluopu.se/map34.php chokladkaka med svarta bГ¶nor
tumphati.se
(tumphati.se, 19. 10. 2020 16:16)
Hi, i think that i saw you visited my blog so i came to “return the favor”.I am attempting to find things to enhance my website!I suppose its ok to use a few of your ideas!! tumphati.se/map10.php Г¶m i hГҐrbotten stress
squgarik.se
(squgarik.se, 19. 10. 2020 6:07)
I'm no longer certain the place you're getting your info, but great topic. I needs to spend some time finding out more or working out more. Thank you for wonderful information I used to be looking for this info for my mission. squgarik.se/map6.php jim beam honey
birthe neumann badehotellet munhea.se
(munhea.se, 19. 10. 2020 0:27)
Hello! I could have sworn I've been to this blog before but after reading through some of the post I realized it's new to me. Anyhow, I'm definitely delighted I found it and I'll be book-marking and checking back frequently! disda.munhea.se/map1.php birthe neumann badehotellet
dehllap.se
(dehllap.se, 18. 10. 2020 20:21)
Hi terrific blog! Does running a blog such as this take a lot of work? I've absolutely no expertise in coding however I was hoping to start my own blog soon. Anyhow, if you have any recommendations or tips for new blog owners please share. I know this is off subject but I just wanted to ask. Kudos! dehllap.se/map21.php hus i norrtälje
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99
elizabeth arden parfume munhea.se
(munhea.se, 28. 10. 2020 13:42)