Jdi na obsah Jdi na menu
 


ObrazekSedmdesát devět let po vynálezu Papinova parního stroje (1690) došlo k významným událostem, kterými začala epocha motorových vozidel. Inženýr Cugnot získal podporu francouzského ministerstva války, pro které měl sestrojit parní traktor pro dělostřelectvo k vlečení těžkých děl. V roce 1769 měl první parní vůz zkušební jízdy. Dosahoval rychlosti až 4,5 km/hod. Bohužel nesplňoval výkonnostní požadavky do něj vkládané. Po 12 minutách jízdy došla pára. A bylo třeba na zemi pod kotlem rozdělat oheň. Teprve po vytvoření nové páry bylo možno pokračovat v cestě.

Ministr války byl však s pokusem spokojen a přidělil Cugnotovi další peníze na stavbu velkého stroje. Za necelé dva roky byl velký traktor hotov. Měl tříkolový podvozek. Před předním kolem byl velký mosazný kotel vážící 5 tun. Parovůz si již vezl vlastní ohniště a páru vyráběl za jízdy. Dosahoval rychlosti až 4 km/hod..
Zrod automobilu však zbrzdila nepříjemná událost. Při veřejném představení vypověděl parní vůz náhle službu. Závadu pravděpodobně způsobila tíha kotle. Došlo tak k první automobilové havárii v dějinách. Vozidlo prorazilo zeď, Cugnot měl štěstí, vyvázl z bouračky jen s úlekem. Práce na "mechanickém koni" ukončilo sesazení ministra války de Choiseula.

Cugnot dokázal, že motorový vůz lze sestrojit. Za kanálem La Manche se však odehrávala další epizoda vzniku automobilu. Anglický konstruktér James Watt svými vynálezy ukázal, že parní stroje mohou být značně výkonné a mohou se využívat v mnoha odvětvích. Bezprostřední význam pro vývoj motorových vozidel měly až vysokotlaké parní stroje amerického konstruktéra Ewanse. Tři roky po vynálezu mnohem výkonnějších strojů, než byly Wattovy nízkotlaké parní stroje, uplatnil Ewans novinky v konstrukci parních strojů v dopravě. V roce 1803 sestrojil motorové vozidlo určené i k plavbě.

Mezi prvními průkopníky parních motorových vozidel byl též Čech. Vynálezce Josef Brožek své vozidlo vlastní konstrukce předvedl 17. srpna 1815 v Praze.

Nastával věk páry. Doba rozsáhlého využívání parních strojů. Konstruktéři zkoušeli vyrobit první silniční vozidla. Roku 1830 jezdilo po Anglii již 26 parních automobilů. Mezi Londýnem a Paddingtonem byla zavedena pravidelná doprava parními automobily. Motorismus pomalu získával stoupence v mnoha zemích Evropy a Ameriky. Proti novému způsobu dopravy však rychle povstali odpůrci. Byli to majitelé dostavníkových koncesí, výrobci kočárů, chovatelé tažných koní, formani, obecně „lidi z branže“. Dále pak občané, kterým vadil velký hluk nových povozů v jinak klidných městech. V neposlední řadě i notoričtí stěžovatelé. Města i státy vydávaly na základě tlaku občanů nařízení a zákony proti silniční dopravě. Jako zajímavost nám slouží pověstný zákon „Locomotive act“ z Anglie roku 1865. Před vozem musela kráčet jedna osoba z tříčlenné obsluhy vozidla pěšky a červeným praporkem upozorňovat jezdce a kočí na nebezpečí. Vozidla měla omezenou rychlost - v osadách mohla dosahovat nejvýše 3 km/hod., na volné trati 6 km/hod.
.
Od začátku minulého století se rychle objevovaly nové druhy vozidel, které využívaly jiný pohon. Angličan Medhursi zažádal v roce 1800 o patent na vůz, který poháněl stlačený vzduch. V roce 1802 přihlásil švýcarský občan Issac de Rivaz k patentování raketový vůz, který měl pohánět hořící střelný prach. V roce 1835 přišel holandský technik Stratingh s prvním elektromobilem. O rok později Ital G. B. Bott sestrojil zcela odlišný typ elektromobilu.

V roce 1860 vynalezl Belgičan Jean Lenoir dvoutaktní spalovací motor na svítiplyn. Lenoirův další vůz s plynovým pohonem dosahoval na trati dlouhé 18 km průměrnou rychlost až 6 km/hod.. Jeho vynálezu použili konstruktéři ke stavbě dalších typů vozidel se spalovacími motory. Zvlášť nadějně vypadaly pokusy o sestrojení motorů poháněných tekutými palivy o velké výhřevnosti. Při konstrukci spalovacích motorů se vynálezci snažili používat jako palivo kromě svítiplynu i petrolej, benzín a líh.

Vídeňský mechanik Marcus vyzkoušel v roce 1864 na malém vozíku motorek poháněný petrolejovými párami. O rok později měl již vozidlo pro dvě osoby a po dalších letech předvedl vozidlo s benzínovým motorem chlazeným vodou, s elektromagnetickým zapalováním a ručním řazením rychlosti.

V roce 1885 obdržel německý mechanik Gottlieb Daimler patent na "vozidlo na kolech poháněné plynovým nebo petrolejovým motorem, umístěným pod sedadlem a mezi zadními nápravami". Téhož roku dostal jeho krajan Karel Benz patent na "kočár bez koní poháněný benzínovým motorem". Řešení jejich vozidel byla východiskem ke stavbě skutečných automobilů.

V roce 1894 byl uspořádán na trati dlouhé 126 km (Paříž-Rouen) první automobilový závod. Vozidla již měla pneumatiky. V následujícím roce se konal ještě delší závod na 1200 km dlouhé trati Paříž-Bordeaux-Paříž. Startovalo 12 vozů se spalovacími motory, šest parních motorových vozidel a dokonce i jeden elektromobil. Vozy poháněné párou závod nedokončily. „Vítězem“ se stal dvoumístný Panhart-Levassor. Paříž jej uvítala po necelých 49 hodinách, byl nejrychlejší. Kupodivu oficiálním vítězem se však stal Peugotův automobil. Přijel asi o jednu hodinu později, ale na stupně vítězů ho přivedla jeho čtyři sedadla.

První časový automobilový závod byl 18. prosince 1898 v městečku Acheres poblíž Paříže. Pořadatel závodů týdeník La France Automobile netušil, že položí základ snahy po stále větších a větších rychlostech. Tehdy zvítězil na 2 kilometrové trati francouzský hrabě Gaston de Chasseloup-Laubat rychlostí 58,86 km/hod. Vítězný vůz Jean-taud byl elektromobil kočárového typu o váze 1400 kg poháněný bateriemi.

Ani ne za měsíc překonal belgický konstruktér Camille Jenatzy rekord na elektromobilu tvaru torpéda. Dosáhl rychlosti 62,12 km/hod. Tento vůz, těžký necelých 10 tun - Jamais content - byl vzápětí překonán Jean-taudem. Ten dosáhl nejvyšší rychlosti kočárů všech dob jel rychlostí 91,361 km/hod. Ještě téhož roku dosáhl Camille Jenatzy na Jamais content nové nejvyšší rychlosti století 105, 798 km/hod. Ta pak byla po léta uznávána za světový silniční rekord.

Na přelomu 19. a 20. století se těšil elektromobil velké oblibě a v Americe byl ozšířenější než automobil se spalovacím motorem. O prosazení automobilu s benzínovým motorem se zasloužil americký konstruktér Henry Ford. V roce 1903 vytvořil na břehu Michiganského jezera se svým vozem nazvaným 999 nový světový rychlostní rekord - 146km/hod.

Když si Tomáš Alva Edison prohlížel u Henry Forda náčrt připravovaného automobilu, prohlásil: "Váš automobil bude nezávislý, nepotřebuje oheň a páru jako parní vozy, nekouří a nebude tak těžký jako elektromobil. Pracujte na něm!". Edison dovedl odhadnout šance technických novinek. Zavedením prvního montážního pásu na světě se auta u Forda začala vyrábět v ohromných sériích.

Časem v osobní automobilové dopravě získaly naprostou převahu benzínové motory. Parní automobily byly příliš těžkopádné, hřmotné a produkující spoustu škodlivin. Za druhé světové války nedostatek ropy přivedl některé země k částečnému návratu k pohonu automobilů plynem. Přizpůsobení běžných spalovacích motorů na pohon plynem nebyla složitá.

Elektromobily v konkurenci neobstály. Daly se sice postavit jednoduše a snáz obsluhovat, avšak olověné akumulátory byly choulostivé, těžké a po ujetí 30 km se musely znovu dobíjet. Edison s Fordem se v roce 1915 pokusili o elektrickou verzi slavného modelu Ford-T. Ani ocelo-niklové akumulátory nepomohly k výhře elektromobilu. V dopravě zvítězily spalovací motory hlavně díky vysokému výkonu a snadné skladnosti kapalných pohonných hmot. Po impozantním nástupu benzinových motorů přišly Dieselovy motory zcela odlišné koncepce, které dovedly ještě lépe zužitkovat energii paliva. Pohonnou hmotou byla levná nafta.

Tím jsme se dostali do současnosti, po silnici se nám prohání osobní automobily poháněné většinou spalovacími motory. Nákladní vozy využívají motory vznětové. Díky vysokému znečištění výfukovými plyny se konstruktéři snaží vyrobit velmi úsporná auta či sázejí na elektromobily či vozidla, které bude pohánět vodík.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

recept smördeg äpple

(recept smördeg äpple, 3. 2. 2021 0:41)


I could not refrain from commenting. Exceptionally well written! recept smördeg äpple tohe.prizezwom.com/music/recept-smoerdeg-aepple.php

стоимость скважины под воду

(Donaldnim, 3. 2. 2021 0:25)

Добрый день друзья
Бурение скважин Бурение скважин на воду в Минске и Минской области — это процесс разрушения земельных пород в
вертикальном направлении с целью добычи воды из недр земли с применением
специального бурового оборудования, буровых установок на базе ЗИЛ 131, или буровых
установок на гусеничном ходу. В результате формируется скважина, ствол которой
укрепляется обсадными трубами.
Стоимость бурения скважины на воду зависит от глубины, сложности геологического
разреза, конструкции скважины и начинается от 50 рублей
Глубина скважины в разных районах разная и может достигать 200 метров
Почему бурить скважину на воду стоит в компании «БурТехСервис»?
Доступные цены
Только качественные материалы
Собственный парк техники
Гарантия на все выполненные работы
Немного о нашей компании “БурТехСервис”
С 2010 года компания “БурТехСервис” активно осуществляет свою деятельность по бурению скважин на воду под ключ. Обратившись к нам, жители частных домов и коттеджей получают возможность иметь собственный источник воды, обустроенный и готовый к эксплуатации.
Наши заказчики рука об руку проходят с нами весь путь от изучения территории своего участка, структуры почвы и ее глубины, до бурения и обустройства. После этого вы получите полезные рекомендации, как эксплуатировать и ухаживать за пробуренной скважиной, чтобы она работала на радость Вам долгие годы. Выдаем гарантию на весь комплекс работ. В случае возникновения неполадок в работе скважины и поломок, наши специалисты быстро устранят их.
Собственная техника для бурения
В распоряжении “БурТехСервис” имеется полной набор специальной техники. Это техника и оборудование, применяемые на всех этапах буровых работ, включая земельные работы. Вы можете ознакомиться со буровыми комплектами , а также с фотографиями техники в процессе бурения скважины .
Все работы по бурению осуществляются нашими специалистами со стажем работы более 10 лет в этой сфере. Ими пробурено более 2500 скважин, они знают все о структуре и глубине залегания водоносных слоев в Минской области, и с удовольствием поделятся с вами своими знаниями и практическими навыками и интересующимися заказчиками.
Гарантийный талон и паспорт на скважину
“БурТехСервис” выполняет свою деятельность строго в соответствии с установленными нормативными положениями, требованиями и нормами законодательства Республики Беларусь об охране и использовании водных ресурсов.
В зависимости от целей и нужд нашего заказчика выполняем бурение как скважин на песок (до первого водоносного слоя – песчаный слой), так и артезианских скважин, расположенных глубже (водоносный слой – известняк, в котором естественными способами отфильтровывается вода).
По окончании сотрудничества с нашей компанией “БурТехСервис” , вы получаете “Договор”, “Акт выполненных работ”, “Паспорт на скважину“, “Гарантийный талон”.
Стоимость бурения скважины
В стоимость бурения 1 метра скважины входит:
Проезд к месту бурения
Буровые работы
Труба нПВХ из пищевого пластика
Монтаж обсадной трубы
3-метровый фильтр из полиамидной сетки галунного плетения европейского производства
Обсыпка фильтра фильтрующим песком
Прокачка скважины
Карта глубин бурения скважин Минской и Гродненской областей
Чтобы узнать ориентировочную глубину залегания вашего водоносного слоя, нажмите на карту. Для получения более точных сведений свяжитесь с нами по контактному номеру +375 29/33 3220505

träning kost program

(träning kost program, 2. 2. 2021 19:21)


At this time it looks like Wordpress is the preferred blogging platform out there right now. (from what I've read) Is that what you are using on your blog? träning kost program sewomenpriz.com/for-men/traening-kost-program.php

permanenta färgat hår

(permanenta färgat hår, 2. 2. 2021 13:11)


Hello it's me, I am also visiting this web page regularly, this site is really pleasant and the users are actually sharing pleasant thoughts. permanenta färgat hår nyegu.sewomenpriz.com/useful-tips/permanenta-faergat-hr.php

illamående innan förlossning

(illamående innan förlossning, 2. 2. 2021 7:28)


Great blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. With thanks illamående innan förlossning verdi.wommmewt.com/sport/illamende-innan-foerlossning.php

cornflakesgodis med choklad

(cornflakesgodis med choklad, 1. 2. 2021 23:42)


Hi there! This article could not be written much better! Going through this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I will forward this post to him. Pretty sure he'll have a good read. I appreciate you for sharing! cornflakesgodis med choklad wilma.prizezwom.com/trends/cornflakesgodis-med-choklad.php

no 7 återförsäljare

(no 7 återförsäljare, 1. 2. 2021 19:12)


Wow, this paragraph is nice, my sister is analyzing such things, therefore I am going to convey her. no 7 återförsäljare prefal.wommmewt.com/decorations/no-7-terfoersaeljare.php

hvordan taber jeg mig bedst

(hvordan taber jeg mig bedst, 1. 2. 2021 8:05)


Hi, always i used to check weblog posts here in the early hours in the daylight, as i like to gain knowledge of more and more. hvordan taber jeg mig bedst nesphy.womeddse.com/skin-care/hvordan-taber-jeg-mig-bedst.php

kanelbullens dag och andra dagar

(kanelbullens dag och andra dagar, 1. 2. 2021 1:45)


Hi, constantly i used to check web site posts here early in the dawn, for the reason that i like to learn more and more. kanelbullens dag och andra dagar cious.womeddse.com/for-women/kanelbullens-dag-och-andra-dagar.php

media markt jönköping öppettider

(media markt jönköping öppettider, 31. 1. 2021 20:47)


If you want to take a good deal from this post then you have to apply such strategies to your won webpage. media markt jönköping öppettider ranna.prizezwom.com/travels/media-markt-joenkoeping-oeppettider.php

påsar under ögonen huskur

(påsar under ögonen huskur, 31. 1. 2021 16:04)


Someone essentially help to make severely articles I would state. That is the first time I frequented your website page and to this point? I surprised with the research you made to create this actual publish incredible. Wonderful task! påsar under ögonen huskur paytra.womeddse.com/advice-girlfriends/psar-under-oegonen-huskur.php

på stan stockholm

(på stan stockholm, 31. 1. 2021 9:25)


Please let me know if you're looking for a author for your site. You have some really great articles and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please shoot me an email if interested. Thanks! på stan stockholm upac.womeddse.com/advice-girlfriends/p-stan-stockholm.php

baka utan mjöl

(baka utan mjöl, 31. 1. 2021 3:07)


Howdy! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the excellent work! baka utan mjöl ciape.womeddse.com/trends/baka-utan-mjoel.php

ta bort tapetrester

(ta bort tapetrester, 30. 1. 2021 11:50)


My partner and I stumbled over here coming from a different web page and thought I might check things out. I like what I see so i am just following you. Look forward to looking over your web page for a second time. ta bort tapetrester terep.clicdi.se/beauty/ta-bort-tapetrester.php

skånetrafiken glömda saker

(skånetrafiken glömda saker, 30. 1. 2021 5:27)


If some one wishes to be updated with latest technologies afterward he must be go to see this web site and be up to date daily. skånetrafiken glömda saker prinu.clicdi.se/travels/sknetrafiken-gloemda-saker.php

en bra ansiktskräm

(en bra ansiktskräm, 29. 1. 2021 22:16)


Hello, I enjoy reading all of your article. I like to write a little comment to support you. en bra ansiktskräm rescg.clicdi.se/sport/en-bra-ansiktskraem.php

bredbandshastighet för att streama film

(bredbandshastighet för att streama film, 29. 1. 2021 3:39)


It's truly very difficult in this full of activity life to listen news on TV, so I only use web for that reason, and take the most recent news. bredbandshastighet för att streama film debo.prizezwom.com/travels/bredbandshastighet-foer-att-streama-film.php

solpuder utan glitter

(solpuder utan glitter, 29. 1. 2021 2:59)


I have read so many articles or reviews concerning the blogger lovers but this article is truly a pleasant post, keep it up. solpuder utan glitter linsp.clicdi.se/useful-tips/solpuder-utan-glitter.php

miljö och hälsa stockholm

(miljö och hälsa stockholm, 28. 1. 2021 11:45)


I don't even know how I ended up here, but I thought this post was great. I don't know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you aren't already ;) Cheers! miljö och hälsa stockholm eedar.clicdi.se/skin-care/miljoe-och-haelsa-stockholm.php

acne skin five

(acne skin five, 28. 1. 2021 2:16)


I am sure this article has touched all the internet users, its really really good article on building up new weblog. acne skin five eedar.clicdi.se/skin-care/acne-skin-five.php


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33

následující »