
Ministr války byl však s pokusem spokojen a přidělil Cugnotovi další peníze na stavbu velkého stroje. Za necelé dva roky byl velký traktor hotov. Měl tříkolový podvozek. Před předním kolem byl velký mosazný kotel vážící 5 tun. Parovůz si již vezl vlastní ohniště a páru vyráběl za jízdy. Dosahoval rychlosti až 4 km/hod..
Zrod automobilu však zbrzdila nepříjemná událost. Při veřejném představení vypověděl parní vůz náhle službu. Závadu pravděpodobně způsobila tíha kotle. Došlo tak k první automobilové havárii v dějinách. Vozidlo prorazilo zeď, Cugnot měl štěstí, vyvázl z bouračky jen s úlekem. Práce na "mechanickém koni" ukončilo sesazení ministra války de Choiseula.
Cugnot dokázal, že motorový vůz lze sestrojit. Za kanálem La Manche se však odehrávala další epizoda vzniku automobilu. Anglický konstruktér James Watt svými vynálezy ukázal, že parní stroje mohou být značně výkonné a mohou se využívat v mnoha odvětvích. Bezprostřední význam pro vývoj motorových vozidel měly až vysokotlaké parní stroje amerického konstruktéra Ewanse. Tři roky po vynálezu mnohem výkonnějších strojů, než byly Wattovy nízkotlaké parní stroje, uplatnil Ewans novinky v konstrukci parních strojů v dopravě. V roce 1803 sestrojil motorové vozidlo určené i k plavbě.
Mezi prvními průkopníky parních motorových vozidel byl též Čech. Vynálezce Josef Brožek své vozidlo vlastní konstrukce předvedl 17. srpna 1815 v Praze.
.
Od začátku minulého století se rychle objevovaly nové druhy vozidel, které využívaly jiný pohon. Angličan Medhursi zažádal v roce 1800 o patent na vůz, který poháněl stlačený vzduch. V roce 1802 přihlásil švýcarský občan Issac de Rivaz k patentování raketový vůz, který měl pohánět hořící střelný prach. V roce 1835 přišel holandský technik Stratingh s prvním elektromobilem. O rok později Ital G. B. Bott sestrojil zcela odlišný typ elektromobilu.
V roce 1860 vynalezl Belgičan Jean Lenoir dvoutaktní spalovací motor na svítiplyn. Lenoirův další vůz s plynovým pohonem dosahoval na trati dlouhé 18 km průměrnou rychlost až 6 km/hod.. Jeho vynálezu použili konstruktéři ke stavbě dalších typů vozidel se spalovacími motory. Zvlášť nadějně vypadaly pokusy o sestrojení motorů poháněných tekutými palivy o velké výhřevnosti. Při konstrukci spalovacích motorů se vynálezci snažili používat jako palivo kromě svítiplynu i petrolej, benzín a líh.
Vídeňský mechanik Marcus vyzkoušel v roce 1864 na malém vozíku motorek poháněný petrolejovými párami. O rok později měl již vozidlo pro dvě osoby a po dalších letech předvedl vozidlo s benzínovým motorem chlazeným vodou, s elektromagnetickým zapalováním a ručním řazením rychlosti.
V roce 1885 obdržel německý mechanik Gottlieb Daimler patent na "vozidlo na kolech poháněné plynovým nebo petrolejovým motorem, umístěným pod sedadlem a mezi zadními nápravami". Téhož roku dostal jeho krajan Karel Benz patent na "kočár bez koní poháněný benzínovým motorem". Řešení jejich vozidel byla východiskem ke stavbě skutečných automobilů.
V roce 1894 byl uspořádán na trati dlouhé 126 km (Paříž-Rouen) první automobilový závod. Vozidla již měla pneumatiky. V následujícím roce se konal ještě delší závod na 1200 km dlouhé trati Paříž-Bordeaux-Paříž. Startovalo 12 vozů se spalovacími motory, šest parních motorových vozidel a dokonce i jeden elektromobil. Vozy poháněné párou závod nedokončily. „Vítězem“ se stal dvoumístný Panhart-Levassor. Paříž jej uvítala po necelých 49 hodinách, byl nejrychlejší. Kupodivu oficiálním vítězem se však stal Peugotův automobil. Přijel asi o jednu hodinu později, ale na stupně vítězů ho přivedla jeho čtyři sedadla.
První časový automobilový závod byl 18. prosince 1898 v městečku Acheres poblíž Paříže. Pořadatel závodů týdeník La France Automobile netušil, že položí základ snahy po stále větších a větších rychlostech. Tehdy zvítězil na 2 kilometrové trati francouzský hrabě Gaston de Chasseloup-Laubat rychlostí 58,86 km/hod. Vítězný vůz Jean-taud byl elektromobil kočárového typu o váze 1400 kg poháněný bateriemi.
Ani ne za měsíc překonal belgický konstruktér Camille Jenatzy rekord na elektromobilu tvaru torpéda. Dosáhl rychlosti 62,12 km/hod. Tento vůz, těžký necelých 10 tun - Jamais content - byl vzápětí překonán Jean-taudem. Ten dosáhl nejvyšší rychlosti kočárů všech dob jel rychlostí 91,361 km/hod. Ještě téhož roku dosáhl Camille Jenatzy na Jamais content nové nejvyšší rychlosti století 105, 798 km/hod. Ta pak byla po léta uznávána za světový silniční rekord.
Na přelomu 19. a 20. století se těšil elektromobil velké oblibě a v Americe byl ozšířenější než automobil se spalovacím motorem. O prosazení automobilu s benzínovým motorem se zasloužil americký konstruktér Henry Ford. V roce 1903 vytvořil na břehu Michiganského jezera se svým vozem nazvaným 999 nový světový rychlostní rekord - 146km/hod.
Když si Tomáš Alva Edison prohlížel u Henry Forda náčrt připravovaného automobilu, prohlásil: "Váš automobil bude nezávislý, nepotřebuje oheň a páru jako parní vozy, nekouří a nebude tak těžký jako elektromobil. Pracujte na něm!". Edison dovedl odhadnout šance technických novinek. Zavedením prvního montážního pásu na světě se auta u Forda začala vyrábět v ohromných sériích.
Časem v osobní automobilové dopravě získaly naprostou převahu benzínové motory. Parní automobily byly příliš těžkopádné, hřmotné a produkující spoustu škodlivin. Za druhé světové války nedostatek ropy přivedl některé země k částečnému návratu k pohonu automobilů plynem. Přizpůsobení běžných spalovacích motorů na pohon plynem nebyla složitá.
Elektromobily v konkurenci neobstály. Daly se sice postavit jednoduše a snáz obsluhovat, avšak olověné akumulátory byly choulostivé, těžké a po ujetí 30 km se musely znovu dobíjet. Edison s Fordem se v roce 1915 pokusili o elektrickou verzi slavného modelu Ford-T. Ani ocelo-niklové akumulátory nepomohly k výhře elektromobilu. V dopravě zvítězily spalovací motory hlavně díky vysokému výkonu a snadné skladnosti kapalných pohonných hmot. Po impozantním nástupu benzinových motorů přišly Dieselovy motory zcela odlišné koncepce, které dovedly ještě lépe zužitkovat energii paliva. Pohonnou hmotou byla levná nafta.
Tím jsme se dostali do současnosti, po silnici se nám prohání osobní automobily poháněné většinou spalovacími motory. Nákladní vozy využívají motory vznětové. Díky vysokému znečištění výfukovými plyny se konstruktéři snaží vyrobit velmi úsporná auta či sázejí na elektromobily či vozidla, které bude pohánět vodík.
Komentáře
Přehled komentářů
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was great. I don't know who you are but certainly you're going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers! fodmap recept bröd darde.prizsewoman.com/map3.php
få bort oönskad hårväxt
(få bort oönskad hårväxt, 12. 11. 2021 20:14)
Hi there fantastic blog! Does running a blog similar to this take a lot of work? I have no understanding of computer programming but I was hoping to start my own blog in the near future. Anyway, should you have any suggestions or tips for new blog owners please share. I know this is off subject however I just wanted to ask. Cheers! få bort oönskad hårväxt stucec.sewomabest.com/map8.php
3 dagars fasta viktminskning
(3 dagars fasta viktminskning, 12. 11. 2021 11:10)
It's very effortless to find out any topic on web as compared to textbooks, as I found this paragraph at this website. 3 dagars fasta viktminskning aqjoi.teswomango.com/map16.php
cialis alternative cialiswithdapoxetine.com
(generic cialis, 11. 11. 2021 18:01)
https://cialiswithdapoxetine.com/ cialis coupon
cheap cialis cialiswithdapoxetine.com
(cialis 20mg, 11. 11. 2021 15:07)
cialis dosage https://cialiswithdapoxetine.com/
jeans på nätet herr
(jeans på nätet herr, 11. 11. 2021 10:42)
Incredible points. Great arguments. Keep up the good spirit. jeans på nätet herr tiascu.sewomabest.com/map22.php
lång hår frisyr
(lång hår frisyr, 11. 11. 2021 1:44)
Wonderful items from you, man. I have take into account your stuff prior to and you are simply extremely great. I actually like what you have bought here, certainly like what you're stating and the best way wherein you are saying it. You are making it entertaining and you continue to take care of to keep it smart. I can't wait to read far more from you. That is really a terrific site. lång hår frisyr teauty.teswomango.com/map1.php
hang lounge malmö
(hang lounge malmö, 10. 11. 2021 14:45)
It's genuinely very difficult in this full of activity life to listen news on TV, therefore I just use internet for that reason, and take the hottest information. hang lounge malmö stupce.teswomango.com/map21.php
lailas hårstudio linköping
(lailas hårstudio linköping, 9. 11. 2021 7:18)
Somebody essentially help to make seriously posts I might state. This is the first time I frequented your web page and so far? I amazed with the analysis you made to make this actual submit incredible. Wonderful activity! lailas hårstudio linköping corsby.sewomabest.com/map12.php
sector 11 cbd belapur from station
(AnthonyFinia, 9. 11. 2021 0:33)The 17 is the last Bus that goes to Shahbaz Village in Belapur. https://saint-lazarus.org
gellack sally hansen
(gellack sally hansen, 8. 11. 2021 22:35)
What's up, this weekend is fastidious for me, because this time i am reading this impressive educational paragraph here at my residence. gellack sally hansen hatspo.teswomango.com/map4.php
prenumerera på amelia
(prenumerera på amelia, 8. 11. 2021 13:38)
Does your website have a contact page? I'm having a tough time locating it but, I'd like to shoot you an e-mail. I've got some ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it grow over time. prenumerera på amelia pittfo.prizsewoman.com/map14.php
buy cialis online cialiswithdapoxetine.com
(fastest delivery of cialis, 8. 11. 2021 9:49)
cheap cialis https://cialiswithdapoxetine.com/
hur mycket folsyra gravid
(hur mycket folsyra gravid, 8. 11. 2021 4:45)
Have you ever considered writing an ebook or guest authoring on other websites? I have a blog based on the same information you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my visitors would appreciate your work. If you're even remotely interested, feel free to shoot me an e-mail. hur mycket folsyra gravid boygra.sewomabest.com/map13.php
sås till tonfisk
(sås till tonfisk, 7. 11. 2021 19:52)
Thank you for any other informative web site. The place else could I am getting that kind of info written in such a perfect way? I've a project that I'm just now operating on, and I have been on the glance out for such info. sås till tonfisk callch.sewomabest.com/map26.php
sovmössa för håret
(sovmössa för håret, 7. 11. 2021 10:50)
What's up, this weekend is good in favor of me, for the reason that this point in time i am reading this great informative article here at my house. sovmössa för håret kolpa.teswomango.com/map7.php
exuviance c vitamin
(exuviance c vitamin, 7. 11. 2021 2:01)
I've read a few good stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting. I wonder how a lot attempt you place to create the sort of fantastic informative site. exuviance c vitamin anbui.sewomabest.com/map7.php
montre pour femme
(montre pour femme, 6. 11. 2021 17:21)
It's amazing designed for me to have a web page, which is valuable designed for my know-how. thanks admin montre pour femme writhe.teswomango.com/map23.php
medellängd sverige scb
(medellängd sverige scb, 6. 11. 2021 8:23)
If some one wants expert view regarding blogging and site-building after that i recommend him/her to go to see this webpage, Keep up the pleasant work. medellängd sverige scb beerha.sewomabest.com/map3.php
skoaffär solna centrum
(skoaffär solna centrum, 5. 11. 2021 23:42)
Pretty section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts. Any way I'll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly. skoaffär solna centrum seder.sewomabest.com/map8.php
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61
fodmap recept bröd
(fodmap recept bröd, 13. 11. 2021 4:47)