
Ministr války byl však s pokusem spokojen a přidělil Cugnotovi další peníze na stavbu velkého stroje. Za necelé dva roky byl velký traktor hotov. Měl tříkolový podvozek. Před předním kolem byl velký mosazný kotel vážící 5 tun. Parovůz si již vezl vlastní ohniště a páru vyráběl za jízdy. Dosahoval rychlosti až 4 km/hod..
Zrod automobilu však zbrzdila nepříjemná událost. Při veřejném představení vypověděl parní vůz náhle službu. Závadu pravděpodobně způsobila tíha kotle. Došlo tak k první automobilové havárii v dějinách. Vozidlo prorazilo zeď, Cugnot měl štěstí, vyvázl z bouračky jen s úlekem. Práce na "mechanickém koni" ukončilo sesazení ministra války de Choiseula.
Cugnot dokázal, že motorový vůz lze sestrojit. Za kanálem La Manche se však odehrávala další epizoda vzniku automobilu. Anglický konstruktér James Watt svými vynálezy ukázal, že parní stroje mohou být značně výkonné a mohou se využívat v mnoha odvětvích. Bezprostřední význam pro vývoj motorových vozidel měly až vysokotlaké parní stroje amerického konstruktéra Ewanse. Tři roky po vynálezu mnohem výkonnějších strojů, než byly Wattovy nízkotlaké parní stroje, uplatnil Ewans novinky v konstrukci parních strojů v dopravě. V roce 1803 sestrojil motorové vozidlo určené i k plavbě.
Mezi prvními průkopníky parních motorových vozidel byl též Čech. Vynálezce Josef Brožek své vozidlo vlastní konstrukce předvedl 17. srpna 1815 v Praze.
.
Od začátku minulého století se rychle objevovaly nové druhy vozidel, které využívaly jiný pohon. Angličan Medhursi zažádal v roce 1800 o patent na vůz, který poháněl stlačený vzduch. V roce 1802 přihlásil švýcarský občan Issac de Rivaz k patentování raketový vůz, který měl pohánět hořící střelný prach. V roce 1835 přišel holandský technik Stratingh s prvním elektromobilem. O rok později Ital G. B. Bott sestrojil zcela odlišný typ elektromobilu.
V roce 1860 vynalezl Belgičan Jean Lenoir dvoutaktní spalovací motor na svítiplyn. Lenoirův další vůz s plynovým pohonem dosahoval na trati dlouhé 18 km průměrnou rychlost až 6 km/hod.. Jeho vynálezu použili konstruktéři ke stavbě dalších typů vozidel se spalovacími motory. Zvlášť nadějně vypadaly pokusy o sestrojení motorů poháněných tekutými palivy o velké výhřevnosti. Při konstrukci spalovacích motorů se vynálezci snažili používat jako palivo kromě svítiplynu i petrolej, benzín a líh.
Vídeňský mechanik Marcus vyzkoušel v roce 1864 na malém vozíku motorek poháněný petrolejovými párami. O rok později měl již vozidlo pro dvě osoby a po dalších letech předvedl vozidlo s benzínovým motorem chlazeným vodou, s elektromagnetickým zapalováním a ručním řazením rychlosti.
V roce 1885 obdržel německý mechanik Gottlieb Daimler patent na "vozidlo na kolech poháněné plynovým nebo petrolejovým motorem, umístěným pod sedadlem a mezi zadními nápravami". Téhož roku dostal jeho krajan Karel Benz patent na "kočár bez koní poháněný benzínovým motorem". Řešení jejich vozidel byla východiskem ke stavbě skutečných automobilů.
V roce 1894 byl uspořádán na trati dlouhé 126 km (Paříž-Rouen) první automobilový závod. Vozidla již měla pneumatiky. V následujícím roce se konal ještě delší závod na 1200 km dlouhé trati Paříž-Bordeaux-Paříž. Startovalo 12 vozů se spalovacími motory, šest parních motorových vozidel a dokonce i jeden elektromobil. Vozy poháněné párou závod nedokončily. „Vítězem“ se stal dvoumístný Panhart-Levassor. Paříž jej uvítala po necelých 49 hodinách, byl nejrychlejší. Kupodivu oficiálním vítězem se však stal Peugotův automobil. Přijel asi o jednu hodinu později, ale na stupně vítězů ho přivedla jeho čtyři sedadla.
První časový automobilový závod byl 18. prosince 1898 v městečku Acheres poblíž Paříže. Pořadatel závodů týdeník La France Automobile netušil, že položí základ snahy po stále větších a větších rychlostech. Tehdy zvítězil na 2 kilometrové trati francouzský hrabě Gaston de Chasseloup-Laubat rychlostí 58,86 km/hod. Vítězný vůz Jean-taud byl elektromobil kočárového typu o váze 1400 kg poháněný bateriemi.
Ani ne za měsíc překonal belgický konstruktér Camille Jenatzy rekord na elektromobilu tvaru torpéda. Dosáhl rychlosti 62,12 km/hod. Tento vůz, těžký necelých 10 tun - Jamais content - byl vzápětí překonán Jean-taudem. Ten dosáhl nejvyšší rychlosti kočárů všech dob jel rychlostí 91,361 km/hod. Ještě téhož roku dosáhl Camille Jenatzy na Jamais content nové nejvyšší rychlosti století 105, 798 km/hod. Ta pak byla po léta uznávána za světový silniční rekord.
Na přelomu 19. a 20. století se těšil elektromobil velké oblibě a v Americe byl ozšířenější než automobil se spalovacím motorem. O prosazení automobilu s benzínovým motorem se zasloužil americký konstruktér Henry Ford. V roce 1903 vytvořil na břehu Michiganského jezera se svým vozem nazvaným 999 nový světový rychlostní rekord - 146km/hod.
Když si Tomáš Alva Edison prohlížel u Henry Forda náčrt připravovaného automobilu, prohlásil: "Váš automobil bude nezávislý, nepotřebuje oheň a páru jako parní vozy, nekouří a nebude tak těžký jako elektromobil. Pracujte na něm!". Edison dovedl odhadnout šance technických novinek. Zavedením prvního montážního pásu na světě se auta u Forda začala vyrábět v ohromných sériích.
Časem v osobní automobilové dopravě získaly naprostou převahu benzínové motory. Parní automobily byly příliš těžkopádné, hřmotné a produkující spoustu škodlivin. Za druhé světové války nedostatek ropy přivedl některé země k částečnému návratu k pohonu automobilů plynem. Přizpůsobení běžných spalovacích motorů na pohon plynem nebyla složitá.
Elektromobily v konkurenci neobstály. Daly se sice postavit jednoduše a snáz obsluhovat, avšak olověné akumulátory byly choulostivé, těžké a po ujetí 30 km se musely znovu dobíjet. Edison s Fordem se v roce 1915 pokusili o elektrickou verzi slavného modelu Ford-T. Ani ocelo-niklové akumulátory nepomohly k výhře elektromobilu. V dopravě zvítězily spalovací motory hlavně díky vysokému výkonu a snadné skladnosti kapalných pohonných hmot. Po impozantním nástupu benzinových motorů přišly Dieselovy motory zcela odlišné koncepce, které dovedly ještě lépe zužitkovat energii paliva. Pohonnou hmotou byla levná nafta.
Tím jsme se dostali do současnosti, po silnici se nám prohání osobní automobily poháněné většinou spalovacími motory. Nákladní vozy využívají motory vznětové. Díky vysokému znečištění výfukovými plyny se konstruktéři snaží vyrobit velmi úsporná auta či sázejí na elektromobily či vozidla, které bude pohánět vodík.
Komentáře
Přehled komentářů
It's amazing designed for me to have a web page, which is valuable designed for my know-how. thanks admin montre pour femme writhe.teswomango.com/map23.php
medellängd sverige scb
(medellängd sverige scb, 6. 11. 2021 8:23)
If some one wants expert view regarding blogging and site-building after that i recommend him/her to go to see this webpage, Keep up the pleasant work. medellängd sverige scb beerha.sewomabest.com/map3.php
skoaffär solna centrum
(skoaffär solna centrum, 5. 11. 2021 23:42)
Pretty section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts. Any way I'll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly. skoaffär solna centrum seder.sewomabest.com/map8.php
exuviance acne kit
(exuviance acne kit, 5. 11. 2021 14:57)
You need to take part in a contest for one of the highest quality blogs on the net. I will recommend this website! exuviance acne kit books.prizsewoman.com/map18.php
les droits de la femme
(les droits de la femme, 5. 11. 2021 6:04)
Your method of describing everything in this piece of writing is truly nice, all be able to without difficulty know it, Thanks a lot. les droits de la femme tumbt.teswomango.com/map2.php
cialis 20mg cialiswithdapoxetine.com
(cialis tadalafil & dapoxetine, 5. 11. 2021 3:04)
cialis without a doctor prescription https://cialiswithdapoxetine.com/
vad är hjärnbarken
(vad är hjärnbarken, 4. 11. 2021 21:21)
Hey there! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no back up. Do you have any methods to stop hackers? vad är hjärnbarken fiudi.sewomabest.com/map19.php
nya beauty way linköping
(nya beauty way linköping, 4. 11. 2021 8:12)
My family members all the time say that I am wasting my time here at net, but I know I am getting familiarity all the time by reading thes nice content. nya beauty way linköping clogl.prizsewoman.com/map3.php
vad är shellac naglar
(vad är shellac naglar, 3. 11. 2021 14:28)
Hey there! Do you know if they make any plugins to help with SEO? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good gains. If you know of any please share. Kudos! vad är shellac naglar lerwi.prizsewoman.com/map10.php
balja rund plast
(balja rund plast, 2. 11. 2021 13:59)
Hi to all, because I am actually eager of reading this weblog's post to be updated daily. It includes pleasant data. balja rund plast tregse.teswomango.com/map3.php
nyår i fjällen
(nyår i fjällen, 2. 11. 2021 3:56)
Hi! I've been following your blog for some time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from New Caney Tx! Just wanted to mention keep up the excellent work! nyår i fjällen writhe.teswomango.com/map20.php
cialis tablets cialiswithdapoxetine.com
(fastest delivery of cialis, 1. 11. 2021 19:02)
https://cialiswithdapoxetine.com/ generic cialis
jordfelsbrytare installation pris
(jordfelsbrytare installation pris, 1. 11. 2021 15:35)
Hello! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no back up. Do you have any solutions to prevent hackers? jordfelsbrytare installation pris riaru.sewomabest.com/map22.php
blonda hårfärger 2016
(blonda hårfärger 2016, 1. 11. 2021 5:26)
This text is priceless. Where can I find out more? blonda hårfärger 2016 chukx.prizsewoman.com/map18.php
bobbys hårsalong vällingby
(bobbys hårsalong vällingby, 31. 10. 2021 15:13)
Simply desire to say your article is as astonishing. The clarity in your post is simply great and i can assume you are an expert on this subject. Fine with your permission allow me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the enjoyable work. bobbys hårsalong vällingby twigor.sewomabest.com/map4.php
mellandagsrea på mobiler
(mellandagsrea på mobiler, 30. 10. 2021 10:05)
Hi there, the whole thing is going perfectly here and ofcourse every one is sharing data, that's in fact fine, keep up writing. mellandagsrea på mobiler dexro.teswomango.com/map2.php
ansiktskräm för känslig hud
(ansiktskräm för känslig hud, 29. 10. 2021 21:06)
Nice post. I was checking constantly this blog and I'm impressed! Extremely useful info specially the last part :) I care for such information much. I was looking for this certain info for a long time. Thank you and good luck. ansiktskräm för känslig hud thurs.teswomango.com/map24.php
Apple Giveaway
(belleLardy, 29. 10. 2021 6:01)
https://www.pinterest.com/martawesronikos/pins/
Free iPhone Giveaways Real 2022
bästa massage göteborg
(bästa massage göteborg, 29. 10. 2021 5:28)
Hi there! Quick question that's completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when browsing from my apple iphone. I'm trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this problem. If you have any recommendations, please share. Appreciate it! bästa massage göteborg callch.sewomabest.com/map24.php
sår på sidan av tungan
(sår på sidan av tungan, 28. 10. 2021 10:58)
Thanks in favor of sharing such a nice opinion, article is nice, thats why i have read it completely sår på sidan av tungan bewood.sewomabest.com/map22.php
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61
montre pour femme
(montre pour femme, 6. 11. 2021 17:21)