
Ministr války byl však s pokusem spokojen a přidělil Cugnotovi další peníze na stavbu velkého stroje. Za necelé dva roky byl velký traktor hotov. Měl tříkolový podvozek. Před předním kolem byl velký mosazný kotel vážící 5 tun. Parovůz si již vezl vlastní ohniště a páru vyráběl za jízdy. Dosahoval rychlosti až 4 km/hod..
Zrod automobilu však zbrzdila nepříjemná událost. Při veřejném představení vypověděl parní vůz náhle službu. Závadu pravděpodobně způsobila tíha kotle. Došlo tak k první automobilové havárii v dějinách. Vozidlo prorazilo zeď, Cugnot měl štěstí, vyvázl z bouračky jen s úlekem. Práce na "mechanickém koni" ukončilo sesazení ministra války de Choiseula.
Cugnot dokázal, že motorový vůz lze sestrojit. Za kanálem La Manche se však odehrávala další epizoda vzniku automobilu. Anglický konstruktér James Watt svými vynálezy ukázal, že parní stroje mohou být značně výkonné a mohou se využívat v mnoha odvětvích. Bezprostřední význam pro vývoj motorových vozidel měly až vysokotlaké parní stroje amerického konstruktéra Ewanse. Tři roky po vynálezu mnohem výkonnějších strojů, než byly Wattovy nízkotlaké parní stroje, uplatnil Ewans novinky v konstrukci parních strojů v dopravě. V roce 1803 sestrojil motorové vozidlo určené i k plavbě.
Mezi prvními průkopníky parních motorových vozidel byl též Čech. Vynálezce Josef Brožek své vozidlo vlastní konstrukce předvedl 17. srpna 1815 v Praze.
.
Od začátku minulého století se rychle objevovaly nové druhy vozidel, které využívaly jiný pohon. Angličan Medhursi zažádal v roce 1800 o patent na vůz, který poháněl stlačený vzduch. V roce 1802 přihlásil švýcarský občan Issac de Rivaz k patentování raketový vůz, který měl pohánět hořící střelný prach. V roce 1835 přišel holandský technik Stratingh s prvním elektromobilem. O rok později Ital G. B. Bott sestrojil zcela odlišný typ elektromobilu.
V roce 1860 vynalezl Belgičan Jean Lenoir dvoutaktní spalovací motor na svítiplyn. Lenoirův další vůz s plynovým pohonem dosahoval na trati dlouhé 18 km průměrnou rychlost až 6 km/hod.. Jeho vynálezu použili konstruktéři ke stavbě dalších typů vozidel se spalovacími motory. Zvlášť nadějně vypadaly pokusy o sestrojení motorů poháněných tekutými palivy o velké výhřevnosti. Při konstrukci spalovacích motorů se vynálezci snažili používat jako palivo kromě svítiplynu i petrolej, benzín a líh.
Vídeňský mechanik Marcus vyzkoušel v roce 1864 na malém vozíku motorek poháněný petrolejovými párami. O rok později měl již vozidlo pro dvě osoby a po dalších letech předvedl vozidlo s benzínovým motorem chlazeným vodou, s elektromagnetickým zapalováním a ručním řazením rychlosti.
V roce 1885 obdržel německý mechanik Gottlieb Daimler patent na "vozidlo na kolech poháněné plynovým nebo petrolejovým motorem, umístěným pod sedadlem a mezi zadními nápravami". Téhož roku dostal jeho krajan Karel Benz patent na "kočár bez koní poháněný benzínovým motorem". Řešení jejich vozidel byla východiskem ke stavbě skutečných automobilů.
V roce 1894 byl uspořádán na trati dlouhé 126 km (Paříž-Rouen) první automobilový závod. Vozidla již měla pneumatiky. V následujícím roce se konal ještě delší závod na 1200 km dlouhé trati Paříž-Bordeaux-Paříž. Startovalo 12 vozů se spalovacími motory, šest parních motorových vozidel a dokonce i jeden elektromobil. Vozy poháněné párou závod nedokončily. „Vítězem“ se stal dvoumístný Panhart-Levassor. Paříž jej uvítala po necelých 49 hodinách, byl nejrychlejší. Kupodivu oficiálním vítězem se však stal Peugotův automobil. Přijel asi o jednu hodinu později, ale na stupně vítězů ho přivedla jeho čtyři sedadla.
První časový automobilový závod byl 18. prosince 1898 v městečku Acheres poblíž Paříže. Pořadatel závodů týdeník La France Automobile netušil, že položí základ snahy po stále větších a větších rychlostech. Tehdy zvítězil na 2 kilometrové trati francouzský hrabě Gaston de Chasseloup-Laubat rychlostí 58,86 km/hod. Vítězný vůz Jean-taud byl elektromobil kočárového typu o váze 1400 kg poháněný bateriemi.
Ani ne za měsíc překonal belgický konstruktér Camille Jenatzy rekord na elektromobilu tvaru torpéda. Dosáhl rychlosti 62,12 km/hod. Tento vůz, těžký necelých 10 tun - Jamais content - byl vzápětí překonán Jean-taudem. Ten dosáhl nejvyšší rychlosti kočárů všech dob jel rychlostí 91,361 km/hod. Ještě téhož roku dosáhl Camille Jenatzy na Jamais content nové nejvyšší rychlosti století 105, 798 km/hod. Ta pak byla po léta uznávána za světový silniční rekord.
Na přelomu 19. a 20. století se těšil elektromobil velké oblibě a v Americe byl ozšířenější než automobil se spalovacím motorem. O prosazení automobilu s benzínovým motorem se zasloužil americký konstruktér Henry Ford. V roce 1903 vytvořil na břehu Michiganského jezera se svým vozem nazvaným 999 nový světový rychlostní rekord - 146km/hod.
Když si Tomáš Alva Edison prohlížel u Henry Forda náčrt připravovaného automobilu, prohlásil: "Váš automobil bude nezávislý, nepotřebuje oheň a páru jako parní vozy, nekouří a nebude tak těžký jako elektromobil. Pracujte na něm!". Edison dovedl odhadnout šance technických novinek. Zavedením prvního montážního pásu na světě se auta u Forda začala vyrábět v ohromných sériích.
Časem v osobní automobilové dopravě získaly naprostou převahu benzínové motory. Parní automobily byly příliš těžkopádné, hřmotné a produkující spoustu škodlivin. Za druhé světové války nedostatek ropy přivedl některé země k částečnému návratu k pohonu automobilů plynem. Přizpůsobení běžných spalovacích motorů na pohon plynem nebyla složitá.
Elektromobily v konkurenci neobstály. Daly se sice postavit jednoduše a snáz obsluhovat, avšak olověné akumulátory byly choulostivé, těžké a po ujetí 30 km se musely znovu dobíjet. Edison s Fordem se v roce 1915 pokusili o elektrickou verzi slavného modelu Ford-T. Ani ocelo-niklové akumulátory nepomohly k výhře elektromobilu. V dopravě zvítězily spalovací motory hlavně díky vysokému výkonu a snadné skladnosti kapalných pohonných hmot. Po impozantním nástupu benzinových motorů přišly Dieselovy motory zcela odlišné koncepce, které dovedly ještě lépe zužitkovat energii paliva. Pohonnou hmotou byla levná nafta.
Tím jsme se dostali do současnosti, po silnici se nám prohání osobní automobily poháněné většinou spalovacími motory. Nákladní vozy využívají motory vznětové. Díky vysokému znečištění výfukovými plyny se konstruktéři snaží vyrobit velmi úsporná auta či sázejí na elektromobily či vozidla, které bude pohánět vodík.
Komentáře
Přehled komentářů
Hi there mates, its great post on the topic of cultureand entirely defined, keep it up all the time. fiber eller trådlöst rosa.teswomango.com/map15.php
skin care needs
(skin care needs, 12. 8. 2021 19:09)
Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I've really enjoyed surfing around your weblog posts. After all I will be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon! skin care needs tiosi.sewomabest.com/map13.php
visby hotell pool
(visby hotell pool, 12. 8. 2021 10:44)
It's not my first time to pay a quick visit this web site, i am browsing this web site dailly and take nice facts from here daily. visby hotell pool provl.prizsewoman.com/map22.php
mamma fitness kost
(mamma fitness kost, 12. 8. 2021 2:47)
Pretty nice post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I've really loved browsing your blog posts. In any case I'll be subscribing on your feed and I hope you write again very soon! mamma fitness kost gambso.teswomango.com/map11.php
ta bort rygghår
(ta bort rygghår, 11. 8. 2021 18:20)
Hey there I am so happy I found your blog page, I really found you by error, while I was researching on Digg for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thanks a lot for a fantastic post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the moment but I have saved it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the awesome work. ta bort rygghår twigor.sewomabest.com/map10.php
fcb protein bar
(fcb protein bar, 11. 8. 2021 1:56)
Ahaa, its pleasant discussion on the topic of this article at this place at this website, I have read all that, so at this time me also commenting at this place. fcb protein bar riaver.prizsewoman.com/map3.php
baka med proteinpulver vanilj
(baka med proteinpulver vanilj, 10. 8. 2021 16:08)
Stunning story there. What occurred after? Thanks! baka med proteinpulver vanilj cetot.prizsewoman.com/map2.php
sviter efter borrelia
(sviter efter borrelia, 10. 8. 2021 6:59)
Spot on with this write-up, I seriously think this site needs a lot more attention. I'll probably be back again to read more, thanks for the advice! sviter efter borrelia anbui.sewomabest.com/map20.php
best foot cream for dry cracked feet
(best foot cream for dry cracked feet, 9. 8. 2021 22:53)
I'm extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare to see a nice blog like this one nowadays. best foot cream for dry cracked feet amle.prizsewoman.com/map7.php
ipren känslig mage
(ipren känslig mage, 9. 8. 2021 13:00)
Hello, all is going fine here and ofcourse every one is sharing data, that's truly good, keep up writing. ipren känslig mage taysi.sewomabest.com/map4.php
black burn resultat
(black burn resultat, 9. 8. 2021 4:56)
Asking questions are genuinely nice thing if you are not understanding anything entirely, but this paragraph presents good understanding yet. black burn resultat spasin.prizsewoman.com/map3.php
Major
(Kennethjaw, 9. 8. 2021 4:46)
This is a unique place for fashionable women's clothing and accessories.
We offer our clients women's clothing, jewelry, cosmetics and health products, shoes, bags and much more.
https://Newchic.vip/Zte4
träna inför bikini fitness
(träna inför bikini fitness, 8. 8. 2021 10:48)
Hi there, I enjoy reading all of your article post. I like to write a little comment to support you. träna inför bikini fitness july.prizsewoman.com/map7.php
ont i halsen och nacken
(ont i halsen och nacken, 8. 8. 2021 3:08)
Hi colleagues, nice paragraph and good arguments commented at this place, I am genuinely enjoying by these. ont i halsen och nacken dexro.teswomango.com/map4.php
telge nät kontakt
(telge nät kontakt, 7. 8. 2021 18:31)
I'd like to thank you for the efforts you have put in penning this website. I'm hoping to see the same high-grade content by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my very own website now ;) telge nät kontakt amfai.sewomabest.com/map2.php
ta bort hår i ansiktet hemma
(ta bort hår i ansiktet hemma, 7. 8. 2021 8:40)
When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get three emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Many thanks! ta bort hår i ansiktet hemma terswi.sewomabest.com/map1.php
nescafe kapslar billigt
(nescafe kapslar billigt, 7. 8. 2021 0:07)
Spot on with this write-up, I honestly think this website needs a lot more attention. I'll probably be back again to read through more, thanks for the info! nescafe kapslar billigt loaka.prizsewoman.com/map19.php
laktosintolerans test online
(laktosintolerans test online, 6. 8. 2021 12:55)
Because the admin of this web site is working, no hesitation very rapidly it will be well-known, due to its quality contents. laktosintolerans test online tregse.teswomango.com/map12.php
fiber eller inte fiber
(fiber eller inte fiber, 5. 8. 2021 18:23)
When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get several emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Cheers! fiber eller inte fiber talsmo.sewomabest.com/map6.php
golv i båt
(golv i båt, 5. 8. 2021 9:41)
Generally I do not read post on blogs, but I would like to say that this write-up very forced me to take a look at and do it! Your writing taste has been amazed me. Thank you, very great post. golv i båt labco.teswomango.com/map2.php
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60
fiber eller trådlöst
(fiber eller trådlöst, 13. 8. 2021 3:29)